20 februari 2010

Brev till socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson

Genom att använda länken nedan kan Du läsa ett öppet brev från  RESURS, Respekt för Sjuka och Utsattas Rätt i Samhället till ärkebiskop Anders Wejryd. Var det så här Du, Husmark Pehrsson och regeringen, egentligen, menade med arbetslinjen? Dessutom är Du, inte tillräckligt tydlig med vilka regler som gäller vid utförsäkring.

Jag skrev ett öppet brev till Dig i september 2009. Jag fick svar i januari 2010. Du svarade bl.a.: ”I Ditt brev efterfrågar Du tydligare information om de nya insatser som införs från och med årsskiftet. Regeringen har gett Försäkringskassan FK, och Arbetsförmedlingen, AF, i uppdrag att förbereda och informera de personer som berörs innan åtgärderna införs. Myndigheterna har därför bland annat skickat ut ett informationsmaterial till de berörda personerna.”

Det är uppenbart att detta inte fungerar. Ingen ska råka illa ut därför att de inte får tydlig information, eller förstår de komplicerade reglerna. Varken AF eller FK förefaller, i alla sammanhang, fullt ut förstå reglerna. Då blir det en enskilde som kan råka illa ut.

Jag har en fråga som berör många. På vilka grunder förlorar en del sin sjukpenninggrundande inkomst, SGI? Vad krävs för att de åter ska få sin SGI? Om det krävs ett, ”riktigt arbete” ett antal månader, kommer många aldrig att kunna uppfylla det kravet. Och därmed fortsatt stå utanför sjukförsäkringsskyddet.

Nedanstående fråga, en bland flera, har jag hämtat från nätverket RESURS, Det är uppenbart att varken Du, FK eller AF lyckats förklara vad som gäller i olika sammanhang.

”Jag har haft sjukersättning till 75 % i ett antal år. Jag arbetade 25 % i 1½ år men den anställningen upphörde i juni förra året och sedan dess har jag varit inskriven på arbetsförmedlingen som arbetssökande till 25 %. Senast när jag ansökte om förlängd ersättning fick jag avslag. Det beskedet fick jag igår. Det innebär om jag förstått det rätt, att jag måste skriva in mig som 100 % arbetssökande eller riskera att förlora min sgi (eller antagendeinkomst eller vad det kallas).

Samtidigt har jag tänkt att överklaga beslutet om avslag från försäkringskassan, men då har jag hört att det kan påverka min överklagan negativt om jag skrivit in mig som 100 % arbetssökande. Så vad sjutton ska jag göra?”
Inkom från Roberth den 19 Februari 2010

Stockholm den 20 februari 2010

Med vanlig hälsning

Eivor Karlsson

Öppet brev till ärkebiskop Anders Wejryd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar