Socialtjänsten, det
sista skyddsnätet, är den förvaltning som sannolikt har mest kontakter med
befolkningen i samhället. Från enkla till svårare frågor. Det är också
socialtjänstens verksamheter som tydligast märker konsekvenserna av
förändringar och konjunktursvängningar i lokalsamhället.
Socialtjänsten är en myndighet med dubbla uppdrag. Maktutövning och stöd. Människor som kommer i kontakt med socialtjänsten befinner sig i en beroendeställning och har ofta svårt att hävda sin roll. Svårast är barnavårdsärenden där en konfliktsituation ofta uppstår.
Sekretessen är, å ena sidan viktig, å andra sidan ett hinder för kontroll utifrån. Bristen på insyn skapar problem vad gäller barn som far illa, barn som omhändertas felaktigt men också vad gäller insatser, uppföljning och resurser med mera. På många socialförvaltningar finns stora problem. Inte minst vad gäller ekonomin.
Socialsekreterarna har en dubbelbottnad yrkesroll. De ska både arbeta för att ge hjälp till försörjning och hjälp till självförsörjning.De ska omhänderta barn som far illa men också vara ytterst lyhörda för de fall som befinner sig i en gråzon för omhändertagande.
Detta är myndighetsutövning, sekretess, kultur och makt i en komplicerad sektor. I detta klimat ska socialsekreterarna verka och fatta svåra beslut. Det handlar om deras arbetsmiljö och där bristen på ekonomiska förutsättningar är starkt begränsade. 2011 tog socialsekreterarna i Stockholm, men också på flera andra håll i landet, upp sin situation.
Nu bryter vi tystnaden, var socialsekreterarnas motto i Stockholm 2011. Och jag skrev interpellationen om ”Höga mål och minskade resurser inom socialtjänsten.”
Men socialtjänsten består av mycket, mycket mer än socialsekreterarnas löner, bristande resurser, stress och ibland felaktiga beslut. Det handlar om en maktutövning som kan få oerhörda konsekvenser för de som berörs. Det handlar också om rättssäkerheten. Ytterst är det politikerna i socialnämnden som bär ansvaret. Just nu är det felaktiga omhändertagandet av de två barnen i Mark föremål för rättegång.
Å ena sidan sviker
socialtjänsten barn i behov av omhändertagande – som i Karlskrona. Å andra
sidan överreagerar man – som i Mark. I
Karlskrona med ond bråd död som följd för ett litet barn där orosanmälningar
inte tagits på allvar. Dit nådde inte Lex Bobby fram.
Eller då socialtjänsten, tillsammans med ansvariga politiker i Mark, ryckte upp två små barn från en lycklig tillvaro. Dessutom skedde det utan dokumentation och utan att ha prövat den biologiska förälderns förmåga att ta hand om sitt barn vid den aktuella tidpunkten.
Det har skrivits mängder av artiklar om Markfallet. Dokument har tagits fram och intervjuer har gjorts. Åtskilliga radiointervjuer och Uppdrag granskning, UG, har gjort två dokumentärer. Av dokument från UG framgick att barnen sagt att de ville hem – men där dokument undanhölls. Den dokumentation som fanns var undermålig.
Radio Sjuhärad kunde tidigt avslöja att nye ordf. i socialnämnden, Anita Lomander, S, (som kom efter den nu åtalade S-politikern) vägrat att granska fallet med de uppmärksammade fosterbarnen. Det räknas som långsamhetsfel. En barnavårdsutredning ska ske ”skyndsamt”. Ingen i socialnämnden agerade.Tiden gick och barnen fick inte komma hem.
Eller då socialtjänsten, tillsammans med ansvariga politiker i Mark, ryckte upp två små barn från en lycklig tillvaro. Dessutom skedde det utan dokumentation och utan att ha prövat den biologiska förälderns förmåga att ta hand om sitt barn vid den aktuella tidpunkten.
Det har skrivits mängder av artiklar om Markfallet. Dokument har tagits fram och intervjuer har gjorts. Åtskilliga radiointervjuer och Uppdrag granskning, UG, har gjort två dokumentärer. Av dokument från UG framgick att barnen sagt att de ville hem – men där dokument undanhölls. Den dokumentation som fanns var undermålig.
Radio Sjuhärad kunde tidigt avslöja att nye ordf. i socialnämnden, Anita Lomander, S, (som kom efter den nu åtalade S-politikern) vägrat att granska fallet med de uppmärksammade fosterbarnen. Det räknas som långsamhetsfel. En barnavårdsutredning ska ske ”skyndsamt”. Ingen i socialnämnden agerade.Tiden gick och barnen fick inte komma hem.
Vad bör allmänhet, berörda och myndigheter kräva av en vice ordföranden i en socialnämnd? Vad säger lagen? Att inta dubbla roller i myndighetsutövning kan inte vara intentionen i Socialtjänstlagen. Socialstyrelsen tog bestämt avstånd i fallet nedan men inte heller Socialstyrelsen äger några större maktbefogenheter. Här vice ordförande i Mark som då var med i en mindre lyckad Faecbook-grupp.
UG intervjuade den socialsekreterare som stod för det felaktiga omhändertagandet av de två Markbarnen. Hon hade inte träffat barnen, inte gjort hembesök –men trodde sig ändå veta. Hon stöddes eller puffades fram av ordförande, S, i socialutskottet, markpolitikern som nu är åtalad. ”Socialtjänsten har makt och vi vill se maktens ansikte.”
Av Kammarrättens dom framgick att
barnen skulle stanna i det senaste fosterhemmet. Men att det var viktigt att barnen, som ett led i
sin bearbetning, fick fortsatt möjlighet att umgås med fosterföräldrarna. Men
Marks socialnämnd trotsade Kammarrättens dom.
En ledamot i socialnämnden anmälde i mars i år Mark för det
utebliva umgänget till IVO,
Inspektionen för vård och omsorg. Ordförande i socialutskottet, som nu gått
från C till M, anmärkte på anmälan.
Trots att socialutskottet haft sedan 2011 på sig att uppfylla
Kammarrätten dom. Socialutskottets rykte föreföll viktigare, för nyblivna M-politikern, än barnens behov av kontakt med sitt ursprungliga fosterhem.
Landets socialförvaltningar är i
ett historiskt perspektiv intakta maktstrukturer som har byggts på, lappats och
lagats under årens lopp –men inte
förändrats i grunden. Det finns systemfel i den myndighet som berör så
många personligt. Efter Markskandalen uttalade sig experter och professionen om krav på lagändring – men
inget har hänt. Krav på lagändring efter markskandalen Ytterst är det regering och riksdagen som har ansvar för
gällande lagar.
Barnombudsmannen, BO, Fredrik Malmberg, säger i nedanstående länkade inslag att det finns inga bindande regler om att socialtjänsten ska öppna en utredning om inkomna orosanmälningar, t ex. Karlskrona. BO talar om systemfel. Och att politikerna borde engagera sig, men barn som far illa är ingen politisk toppfråga i en valrörelse.
Vidare konstaterar BO att på få andra områden skulle man acceptera så stora skillnader mellan hur skyddsnätet fungerar.
Denna kommentar är fruktansvärd, men fundera som skrivet ovan vilken makt socialtjänsten har att förstöra familjer för all framtid. Inte bleb Bobby räddad, inte heller flickan i det nu aktuella mediala ärendet. Hur många familjer och barn får man förstöra i myndighetsövergrepp för att rädda ett barn? Det verkar ändå som om de barn som verkligen behöver hjälp ignoreras, och barn med ordnade liv och förhållanden får det mesta raserat och blir traumatiserade av myndighetsövergrepp. Marks kommun har många barn på sitt samvete. Alla som kan tänka det minsta inser vilken oparadox det är med en MYNDIGHET med MYNDIGHETSUTÖVNING VARS MAKT ÄR STÖRRE ÄN POLISENS ska erbjuda den ensiklde hjälp och städ - men berättar du för mycket så tas barnen från dig. Tala om ett system so är mera fel än fel!!!! Hur många barn och familjer ska förstöras i denna sjuka hantering?
SvaraRadera